Laboratoire PROTEE

PROcessus de Transferts et d’Echanges dans l’Environnement

Stage M1 - Etude de la spéciation des métaux rares avec la matière organique / Internship master level : Study of the speciation of rare metals with organic matter

Date limite de candidature le 01/02/2017

Subject :The internship consists of performing a series of fluorescence quenching experiments between extracted organic matter and rare metals (Sb, Tl, Eu, ...). The experiments will be carried out by 2D / 3D fluorescence spectroscopy, UV-Visible, and if necessary time resolved fluorescence spectroscopy.

Technic(s) : Fluorescence spectroscopy, UV-Visible, Time Resolved Fluorescence Spectroscopy.

Expected Competencies : good manipulator, interest in chemistry, scientific rigor, autonomy, motivation, critical mind.

Keywords : rare earth speciation fluorescence quenching.

Possibility of Graduation / Scholarship for Master : Bourse COST

Montserrat Filella
Institute F.-A. Forel, University of Geneva, Switzerland
E-mail : montserrat.filella@unige.ch
Topic : Organic matter - TCE interaction by fluorescence quenching
Period of the STSM : From : April to July 2017. Minimum 2 months.

Sujet  : Le stage consiste à effectuer des séries d’expériences de quenching de fluorescence entre des matières organiques extraites et des métaux rares (Sb, Tl, Eu, ...). Les expérimentations se feront par spectroscopie de fluorescence 2D/3D, UV-Visible, et si nécessaire spectroscopie de fluorescence résolue en temps.

Technique(s) utilisée(s) : Spectroscopie de fluorescence, UV-Visible, Fluorescence Résolue en Temps.

Compétences attendues du stagiaire : bon-ne manipulateur-trice, goût pour la chimie, rigueur scientifique, autonomie, motivation, esprit critique.

Mots-clés : spéciation terre rare fluorescence quenching.

Possibilité de Gratification / Bourse pour Master : Bourse COST

Montserrat Filella
Institute F.-A. Forel, University of Geneva, Switzerland
e-mail : montserrat.filella@unige.ch
​​Topic : Organic matter – TCE interaction by fluorescence quenching
Period of the STSM : From : April to July 2017. Minimum 2 months.

Stage M1 - Etude de la spéciation des métaux rares avec la matière organique / Internship master level : Study of the speciation of rare metals with organic matter

S. Mounier (PROTEE) / A. Nouhi (PROTEE)
Email : mounier@univ-tln.fr